Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding <p>Prosiding AT TA'DIB STIT PRINGSEWU dibuat untuk menampung karya ilmiah mahasiswa stit pringsewu. Dengan adanya prosiding ini diharapkan kegiatan penelitian di tingkat mahasiswa menjadi lebih baik dan terakomodasi</p> en-US muhtarom@gmail.com (Muhtarom, M.Pd) lppmstitpringsewu@gmail.com (Rojani Amsir, S.Kom) Sat, 12 Sep 2020 06:39:18 +0000 OJS 3.2.0.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 METODE QIROAH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTS (YPPTQ MH) AMBARAWA https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/99 <p>Abstrak<br>Keterampilan membaca adalah kemampuan mengenali dan memahami isi sesuatu yang tertulis dengan<br>melafalkan atau mencernanya didalam hati.Berdasarkan observasi awal di MTS YPPTQ MH yang dilakukan<br>peneliti masih banyak siswa yang belum bisa membaca Arab dan belum lancar membaca Arab. Oleh karena itu,<br>peneliti menawarkan metode qiroah untuk mengatasi masalah tersebut disekolah.Teknik pengumpulan data<br>menggunakan tes dan non-tes. Instrumen tes yang digunakan adalah angket, wawancara, dokumentasi dan<br>observasi.Besarnya nilai rata-rata post-test kelas eksperimen keterampilan membaca Arab adalah 89,20 dan<br>82,06 dari nilai ratarata pre-test yang sebelumnya adalah 68,86 dan 67,58. Sedangkan besarnya nilai rata-rata<br>post-test kelas kontrol keterampilan membaca Arab adalah 80,51 dan 74,48 dari nilai rata-rata pre-test yang<br>sebelumnya adalah 67,41 dan 66,72.<br>Abstrack<br>Reading skills are the ability to recognize and understand the contents of something written by reciting<br>or digesting it in the heart. Based on initial observations at MTS YPPTQ MH conducted by researchers there are<br>still many students who cannot read Arabic and cannot read Arabic fluently. Therefore, researchers offer qiroah<br>methods to overcome these problems at school. Data collection techniques use tests and non-tests. The test<br>instruments used were questionnaires, interviews, documentation and observations. The average value of the<br>post-test grade experimental Arabic reading skills was 89.20 and 82.06 from the pre-test average scores which<br>were previously 68.86 and 67.58 . While the average post-test scores of the Arabic reading skills control class<br>were 80.51 and 74.48 from the previous pre-test mean scores of 67.41 and 66.72.</p> Nurul Ikrom, Moh. Masrur Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/99 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA KELAS III DI MI NURUL ULUM TULUNGAGUNG https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/117 <p>Abstract<br>This research is motivated by the low learning outcomes of IPA subjuc in MI Nurul Ulum<br>Tulungagung, Gadingrejo subdistrict, Pringsewu District. This research is a class action research (ptk) through<br>the application of the index card match learning model which is carried out twice a cycle in class III students (25<br>students). Instruments used were interviews, documentation, teacher and student observation sheets, student<br>worksheets, the factor investigated were student learnig outcomes, teacher and student activities. The procedure<br>of this study starts from planning, observation, action, evaluation, analysis and reflection. The results of this<br>study indicate that the application of the index card match learning model in class III MI Nurul Ulum can<br>significantly improve student learning outcomes. Pra cycly activities show that overall student learning<br>outcomes only reach 35,52%, after taking action in cycle 1 using the indec card match learning method student<br>learning outcomes have increased student learning completeness by 60,21%, then proceed to the cycle II action<br>and have ancreased completeness by 87,50%.<br>Keyword : learning, index card match, learning outcome<br>Abstrak<br>Penelitian ini dilatar belakangi oleh masih rendahnya hasil belajar mata pelajaran IPA di MI Nurul<br>Ulum kecamatan Gadingrejo Kabupaten Pringsewu. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK)<br>melalui penerapan model pembelajaran Index Card Match yang dilakukan sebanyak dua siklus pada siswa kelas<br>III (25 siswa). instrument yang digunakan wawancara, dokumentasi, lembar observasi guru dan siswa, lembar<br>kerja siswa. Faktor yang diselidiki adalah hasil belajar siswa, aktivitas guru dan siswa. Prosedur penelitian ini<br>dimulai dari perencanaan, observasi, tindakan evaluasi, analisis dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan<br>bahwa penerapan Model Pembelajaran Indec Card Match di Kelas III MI Nurul Ulum Tulungagung dapat<br>meningkatkan hasil belajar siswa secara signifikan. Kegiatan prasiklus menunjukkan bahwa hasil belajar siswa<br>secara keseluruhan hanya mencapai 35.52%, setelah dilakukan tindakan pada siklus I dengan menggunakan<br>metode pembelajaran indec card match hasil belajar siswa mengalami peningkatan ketuntasan belajar siswa<br>sebesar 60.21%, kemudian dilanjutkan pada tindakan siklus II dan mengalami peningkatan ketuntasan belajar<br>sebesar 87.50%.<br>Kata Kunci: model, index card match, hasil belajar</p> Faradhila Putri, Apri Wahyudi Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/117 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 PENGARUH PROFESIONALISME GURU TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA DI MI MA’ARIF SUKOHARJO III https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/107 <p>Abstrak<br>Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan variabel X1 adalah profesionalisme guru Y<br>adalah prestasi belajar. Populasi dalam penelitian yang berjumlah 115 siswa dan sampel dalam penelitian<br>kelas 5 yang berjumlah 18 siswa pada semester ganjil tahun pelajaran 2019/2020. Data diambil dengan<br>menggunakan metode dokumentasi dan angket. Validitas instrumen angket dilakukan dengan analisis butir<br>menggunakan rumus korelasi Product Moment dan uji reliabilitas menggunakan rumus Cronbach Alpha.<br>Pengujian analisis regresi sederhana, yang sebelumnya dilakukan uji validitas, Uji realibilitas, uji<br>normalitas, Uji homogonitas,Uji regresi linier sederhana dan uji f . Hasil penelitian menunjukkan bahwa :<br>Ada pengaruh positif dan signifikan antara profesionalisme guru mata pelajaran produktif terhadap prestasi<br>belajar siswa MI Maarif Sukoharjo III, dibuktikan dengan koefisien korelasi r hitung &gt; r tabel<br>(0,131&gt;0,017) dengan sumbangan efektif 7,1% dan Y = 3702,547 + 3,484 X1 (2) Ada pengaruh positif<br>yang tidak signifikan antara profesionalisme guru terhadap prestasi belajar siswa di MI Maarif Sukoharjo<br>II sebesar 20,5%. Sedangkan sisanya 100% - 20,5% = 79,5% dijelaskan oleh variabel lain diluar penelitian<br>ini.<br>Kata Kunci: profesionalisme guru, prestasi belajar siswa<br>Abstract<br>This research is a descriptive study with variable X1 is the professionalism of teacher Y is learning<br>achievement. The population in the study amounted to 115 students and the sample in the 5th grade study<br>amounted to 18 students in the odd semester of the 2019/2020 school year. Data retrieved using documentation<br>and questionnaire methods. The validity of the questionnaire instrument was done by item analysis using the<br>Product Moment correlation formula and the reliability test using the Cronbach Alpha formula. Simple<br>regression analysis testing, which was previously carried out the validity test, reliability test, normality test,<br>homogonic test, simple linear regression test and f test. The results showed that: There was a positive and<br>significant influence between the professionalism of productive subject teachers on the learning achievement of<br>MI Maarif Sukoharjo III students, evidenced by the correlation coefficient r count&gt; r table (0.131&gt; 0.017) with<br>an effective contribution of 7.1% and Y = 3702 , 547 + 3,484 X1 (2) There is an insignificant positive effect<br>between teacher professionalism on student achievement in MI Maarif Sukoharjo II by 20.5%. While the<br>remaining 100% - 20.5% = 79.5% is explained by other variables outside this study.<br>Keywords: teacher professionalism, student learning achievement</p> Siti Rohayani, Eri Purwanti Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/107 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 MANAJEMEN PEMBELAJARAN OLEH TENAGA PENDIDIK DALAM PEMBELAJARAN DI PONDOK PESANTREN MAMBAUL HISAN PRINGSEWU https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/115 <p>Abstrak<br>Manajemen pembelajaran adalah adalah segala usaha pengaturan proses belajar mengajar, dalam rangka<br>tercapainya proses belajar mengajar yang efektif dan efisien. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui<br>manajemen pembelajaran di Pondok Pesantren Mambaul Hisan Pringsewu. Penelitian ini menggunakan<br>pendekatan kualitatif dengan metode deskiriftif kualitatif dengan obyek penelitian di Pondok Pesantren<br>Mambaul Hisan Pringsewu. hasil penelitian ini menunjukan bahwa perencanaan pembelajaran di Pondok<br>Pesantren Mambaul Hisan Pringsewu sama seperti perencanaan pada sekolah umum yaitu membuat Program<br>Tahunan (Prota), Program Semester (Promes), Silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP).<br>Prngorganisasian di pondok pesantren Pondok Pesantren Mambaul Hisan Pringsewu belum dapat dilakukan<br>pada umumnya karena keterbatasan tenaga pendidik. Sedangkan evaluasi pembelajaran dilakukan berdasarkan<br>standar yang ada yaitu melakukan dengan penilaian sikap, pengetahuan dan keterampilan.<br>Kata Kunci : Tenaga Pendidik, Pembelajaran<br>Abstract<br>Learning management is all the efforts to regulate the teaching and learning process, in order to achieve an<br>effective and efficient teaching and learning process. The purpose of this study was to determine the<br>management of learning in Mambaul Hisan Pringsewu Islamic Boarding School. This study uses a qualitative<br>approach with qualitative descriptive methods with research objects in Mambaul Hisan Pringsewu Islamic<br>Boarding School. the results of this study indicate that the planning of learning in Mambaul Hisan Pringsewu<br>Islamic Boarding School is the same as planning in public schools which is making an Annual Program (Prota),<br>Semester Program (Promissory), Syllabus and Learning Implementation Plan (RPP). Organizing at Mambaul<br>Hisan Pringsewu Islamic Boarding School can not be done in general because of the limited teaching staff.<br>Whereas evaluation of learning is carried out based on existing standards, namely by evaluating attitudes,<br>knowledge and skills.<br>Keywords: Educators, Learning</p> Agus Husen Amaroh, Nurhadi Kusuma Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/115 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 KIAI'S STRATEGY IN SUCCESSING SHOROF SCIENCE LEARNING IN PONDOK PESANTRENMADARIJUL’ULUM BANDAR LAMPUNG https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/104 <p>Abstract<br>In studying the yellow book there is at least a grammar science that must be learned by a student, the science of<br>Shorof. In studying the science of shorof there are many terms that seem difficult to understand. To encourage<br>shorof learning, of course the existence of the kiai in determining his learning strategy is very important so that<br>the assumption of shorof learning that seems difficult can be easy. This study aims to determine the strategy of<br>the kiai in encouraging shorof learning in Islamic Boarding School Madarijul 'Bandar Lampung. The method<br>used in this study uses a descriptive qualitative research approach. Data collection techniques using interviews,<br>observation and documentation using purposive sampling in determining research subjects. Data analysis and<br>checking data validity. In testing the validity of the data obtained, researchers used a triangulation technique.<br>This study concludes that the kiai in the success of shorof learning use strategies, namely the learning method.<br>The methods that are often used are the Wetonan method, sorogan and memorization (memorization) The<br>Sorogan Method, the mudzakarah method, the halaqoh method as a traditional method and the peer tutorial<br>method as a modern method. The shorof science learning strategy is a new breakthrough because this strategy<br>is systematically designed so that it is easily understood, digested, and understood by students.<br>Keywords: The kiai's strategy in encouraging shorof learning.<br>Abstrak<br>Dalam mempelajari kitab kuning setidaknya ada ilmu tata bahasa yang harus dipelajari oleh seorang siswa, yaitu<br>ilmu Shorof. Dalam mempelajari ilmu shorof ada banyak istilah yang sepertinya sulit dipahami. Untuk<br>mendorong pembelajaran shorof, tentu saja keberadaan kiai dalam menentukan strategi pembelajarannya sangat<br>penting sehingga anggapan belajar shorof yang tampaknya sulit bisa menjadi mudah. Penelitian ini bertujuan<br>untuk mengetahui strategi kiai dalam mendorong pembelajaran shorof di Pondok Pesantren Madarijul’Ulum<br>Bandar Lampung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif<br>deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi menggunakan<br>purposive sampling dalam menentukan subyek penelitian. Analisis data dan pengecekan validitas data. Dalam<br>menguji validitas data yang diperoleh, peneliti menggunakan teknik triangulasi. Penelitian ini menyimpulkan<br>bahwa kiai dalam keberhasilan pembelajaran shorof menggunakan strategi, yaitu metode pembelajaran. Metode<br>yang sering digunakan adalah metode Wetonan, sorogan dan menghafal (hafalan) Metode Sorogan ,metode<br>mudzakarah, metode halaqoh sebagai metode tradisional dan metode tutorial sebaya sebagai metode modern.<br>Strategi pembelajaran ilmu shorof merupakan terobosan baru karena strategi ini dirangang secara sistematis<br>sehingga mudah dipahami, dicerna, dan dipahami oleh siswa.<br>Kata Kunci : Strategi kiai dalam mensuksekan pembelajaran ilmu shorof.</p> Sajidin, Maya Aulia Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/104 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 EFEKTIVITAS MANAJEMEN SDM DALAM MENINGKATKAN MUTU LULUSAN DI MTS MATHLA’UL ANWAR MARGODADI KABUPATEN PESAWARAN https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/113 <p>Abstract<br>Quality is something that is considered one of the important parts, because quality basically shows the<br>superiority of a product when compared to other products.human resource management at MTs Mathlaul<br>Anwar Margodadi in the form of training and training of teachers and staff not yet running optimally and there<br>are still many graduate student trainees who have not been able to compete for entry into the level of junior<br>high school in favorite schools.This study uses qualitative research methods while the research approach is a<br>qualitative descriptive study. Management of Quality Improvement Graduates at MTS Mathla'ul Anwar<br>Margodadi in pesawaran district, it can be concluded in general that the management of improving the quality<br>of graduates is adjusted to the abilities and limitations of schools, especially from the implementation, annual<br>program management and control of learning and supervision support, taking into account environmental<br>conditions and local conditions.<br>Keywords : Student Management, Graduete Quality<br>Abstrak<br>Mutu merupakan sesuatu yang dianggap salah satu bagian penting, karena mutu pada dasarnya<br>menunjukkan keunggulan suatu produk jika dibandingkan dengan produk lainnya.manajemen sumber<br>daya manusia di MTs Mathlaul Anwar Margodadi dalam bentuk pelatihan dan training guru dan<br>pegawai belom berjalan secara optimal dan juga masih banyak peseta didik lulusan yang belum bisa<br>bersaing masuk ke jenjang pendidikan Sekolah Lanjutan Tingkat Awal di sekolah favorit.Penelitian<br>ini menggunakan metode penelitian kualitatif sedangkan pendekatan penelitiannya adalah penelitian<br>deskriptif kualitatif.Manajemen Peningkatan Mutu Lulusan di MTS Mathla’ul Anwar margodadi<br>kabupaten pesawaran, dapat disimpulkan secara umum bahwa manajemen peningkatan mutu lulusan<br>disesuai dengan kemampuan dan keterbatasan sekolah terutama dari pelaksanaan, tata kelola program<br>tahunan dan pengendalian penunjang pembelajaran serta pengawasan, dengan mempertimbangakan<br>keadaan lingkung-an dan kondisi daerah setempat.<br>Kata Kunci : Manajemen SDM, Mutu Lulusan</p> Habib Tohari, Evi Gusliana Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/113 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENGEMBANGKAN BUDAYA ISLAMI DI SDN 3 TRITUNGGAL MULYO https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/102 <p>ABSTRAK<br>Peneletian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kepemimpinan kepala sekolah dan<br>menjelaskan upaya upaya yang dlakukan kepala sekolahdalam mengembangkan buadaya islami di SDN 3<br>Tritunggal Mulyo Tahun 2019.jenis penelitian kualitatif dengan desain penelitian study kasus. Tehnik<br>pengumpulan data yang dgunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentsi. Hasil pembahasan<br>kepemimpinan kepala sekoolah di SDN 3 Tritunggal Mulyo yang dilaksanakn belum secara optimal.<br>Upaya-upaya yang kepala sekolah dalam mengembamgkan budaya islami di SDN 3 Tritunggal Mulyo<br>antara lain: a. berpakain islami b.berkomunikasi secara islami (senyum, sapa dan salm) c. berprilaku baik<br>di lingkungan sekolah.<br>Kata kunci : kepemimpinan kepala sekolah,budaya islami.<br>ABSTRACT<br>This research aims to describe the leadership of the school principal and explain the efforts made<br>by the principal in developing Islamic culture in SDN 3 Tritunggal Mulyo in 2019. qualitative research<br>type with a case study research design. Data collection techniques used were interviews, observation, and<br>documentation. The results of the discussion of the leadership of the school principal at SDN 3 Tritunggal<br>Mulyo were not optimally carried out. Efforts by the school principal in developing Islamic culture in SDN<br>3 Tritunggal Mulyo include: a. Islamic dress b. Islamic communication (smile, greetings and salm) c.<br>behave well in the school environment.<br>Keywords: principal's leadership, Islamic culture.</p> Rizal Dwi Palupi, Apri Wahyudi Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/102 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR DALAM MENINGKATKAN PENGUASAANMUFRODAT DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/110 <p>Abstrak<br>Penelitian ini dilatar belakangi oleh temuan peneliti tentang penggunaan media gambar dalam meningkatkan<br>penguasaan mufrodat bahasa arab. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyajikan sebuah alternatif<br>pembelajaran mufrodat bahasa arab melalui penggunaan media gambar yang diharapkan bisa menarik minat dan<br>meningkatkan motivasi belajar siswa, serta untuk mengetahui pengaruh penggunaan media gambar dalam<br>meningkatkan penguasaan mufrodat dan motivasi belajar siswa. Metode yang digunakan penelitian ini<br>menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK).Dengan menggunakan<br>karakteristik kolaboratif partisitoris yang diperlukan hadirnya kerjasama antara peneliti dan guru mata pelajaran<br>bahasa arab, peneliti tetap sebagai pelaku utama dalam tindakan kelas tersebut yang bertujuan untuk<br>memecahkan masalah yang dihadapi siswa dalam proses belajar. Dalam penelitian ini di MA Matlaul Anwar<br>Napal Jl. P. Nebak.Metode pengumpulandata menggunakan metode wawancara, observasi, soal dan<br>dokumentasi.Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XA MA Matlaul Anwar yang berjumlah 32 orang siswa.<br>Teknik pengambilan sampel dengan teknik cluster random sampling. Hasil penelitian ini adalah penggunaan<br>media gambar dalam meningkatkan penguasaan mufrodat dan motivasi belajar siswa di MA Matlaul<br>Anwar,metode penggunaan media gambar dalam penguasaan mufrodat dengan cara membagikan lembaran<br>macam gambar yang berupa kata kerja sehari hari dengan bahasa arab sesuai gambar yang telah ditentukan<br>peneliti, dan mendapat hasil yang baik hal ini dapat di lihat denganpengetesanmufrodat hampir bisa siswa (15<br>%). Selain itu hasil juga di lihat dari penggunaan media gambar untuk motivasi belajar.motivasi belajar siswa<br>semakin meningkat hal ini di buktikan dengan siswa sangat antusias terhadap materi yang di ajarkan.<br>Kata Kunci: Media Gambar, Mufrodat Bahasa Arab, Motivasi belajar.<br>Abstract<br>This research is backed by the findings of researchers about the use of media images in improving the mastery<br>of Arabic mufrodat. The purpose of this research is to present an alternative to Mufrodat Arabic language<br>learning through the use of image media that is expected to attract interest and improve student motivation, as<br>well as to know the influence of use Image media in improving mufrodat mastery and learning motivation for<br>students. The method used by this research uses a qualitative approach with the type of class action research<br>(PTK). By using the participatory participation characteristics that the presence of cooperation between<br>researchers and teachers of Arabic language subjects, researchers remained the primary perpetrators of the<br>class's actions aimed at solving the problems Students in the learning process. In this study in MA Matlaul<br>Anwar Napal Jl. P. Nebak. Methods of collecting data using interview methods, observations, questions and<br>documentation. The subject of this study is XA MA Matlaul Anwar's class student amounting to 32 students.<br>Sampling techniques with random sampling cluster techniques. The result of this research is the use of image<br>media in improving mufrodat mastery and learning motivation of students at MA Matlaul Anwar, method of<br>using image media in Mufrodat mastery by distributing sheets of images in the form of words Day work in<br>Arabic as per the picture that has been determined by researchers, and got good results this can be seen with the<br>mufrodat testing can almost be students (15%). In addition results are also seen from the use of image media for<br>motivational learning. The motivation to learn the students is increasing this in the prove with the students very<br>enthusiastic about the material taught.<br>Keywords: Image Media, Mufrodat Arabic language, motivation learning</p> Sahrul Amin, Eri Purwanti Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/110 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 PENERAPAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS IV DI SDN 2 KARANG SARI PAGELARAN https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/100 <p>Abstrak<br>Kurangnya minat belajar siswa dalam pembelajaran membuat penulis mencoba menggunakan metode<br>eksperimen sebagai acuan mengajar didalam kelas. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatan hasil belajar<br>siswa melalui penerapan metode eksperimen pada siswa kelas IV SDN 2 Karang Sari Pagelaran. Jenis penelitian<br>ini adalah penelitian tindakan kelasyang dilaksanakan secara bersiklus. Selama kegiatan belajar mengajar, siswa<br>telah melaksanakan aktifitas dengan baik seperti memperhatikan penjelasan guru, teman kelompok, siswa<br>membaca LKS, bekerja dengan menggunakan alat peraga secara bersama-sama mencatat yang relevan dengan<br>pembelajaran. Dalam hal ini aktifitas guru juga telah dilaksanakan dengan baik, seperti memberikan materi<br>dengan menggunakan alat peraga, melibatkan siswa secara langsung dalam pembelajaran, mengamati kegitan<br>siswa, memberi bimbingan, motifasi dan mengajukan pertanyaan.Tingkat pencapaian pembelajaran dengan<br>penerapan metodeeksperimen mengalami penigkatan. Hal ini dapat dilihat dari keaktifan belajar siswa kelas IV<br>SDN 2 Karang Sari Pagelaran pada setiap pembelajaran tersebut dari siklus I dan siklus II, menunjukan<br>keaktifan siswa di kelas yang cukup meningkat. Dengan demikian penerapan pembelajaran dengan penerapan<br>metodeeksperimen dapat meningkatkan minat belajar siswa kelas IV SDN 2 Karang Sari Pagelaran.<br>Kata Kunci: Minat Belajar, Metode Eksperimen.<br>Abstrac<br>Lack of student interest in learning makes the writer try to use the experimental method as a reference for<br>teaching in the classroom. This study aims to improve student learning outcomes through the application of<br>experimental methods to class IV SDN 2 Karang Sari Pagelaran students. This type of research is a social action<br>research conducted in cycles. During teaching and learning activities, students have carried out activities well<br>such as paying attention to the teacher's explanations, groupmates, students reading worksheets, working by<br>using teaching aids together taking notes that are relevant to learning. In this case the teacher's activities have<br>also been carried out well, such as providing material using teaching aids, directly involving students in<br>learning, observing student activity, giving guidance, motivating and asking questions. The level of learning<br>achievement by applying experimental methods has increased. This can be seen from the learning activeness of<br>class IV SDN 2 Karang Sari Pagelaran students in each of the learning cycles of the first cycle and second cycle,<br>showing the increased activity of students in the class. Thus the application of learning by applying<br>experimental methods can increase the interest in learning of fourth grade students of SDN 2 Karang Sari<br>Pagelaran<br>Key word: Interest in Learning, Experimental Method</p> Putri Pujianti, feri wahyudi Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/100 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 PENGARUH KEGIATAN BAHTSUL MASAIL TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB SISWA MADRASAH ALIYAH MADARIJUL ULUM https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/118 <p>Abstrak<br>Bahtsul masail secara bahasa berarti pemecahan masalah atau debat bahasa arab, sebuah kegiatan berbicara di<br>depan umum atau berorasi untuk menyatakan pendapatnya atau memberikan gambaran tentang suatu hal. kemampuan<br>berbicara di depan orang banyak atau yang biasa disebut public speaking merupakan bagian dari kehidupan normal<br>manusia. Bagi mereka yang memilki rasa takut untuk berbicara di depan public akan muncul rasa panik. Dengan adanya<br>metode muhadharah siswa berani tampil di depan kelas untuk memberikan ceramah dan mengembangkan kemampuan<br>public speakingnya terkhusus dalam pelajaran Bahasa Arab. Penelitian ini telah dilakukan pada bulan November 2019<br>dengan subyek peserta didik kelas X MA. Metode yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dan pengolahan<br>datanya menggunakan tes dan observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode muhadharah memberikan<br>pengaruh yang cukup baik dan signifkan terhadap perkembangan keterampilan berbicara Bahasa Arab dengan adanya<br>uji t hitung yaitu t hitung lebih besar daripada t table yakni 2,20&lt; 6,99 yang menyatakan Hipotesis nol (Ho) ditolak.<br>Abstract<br>Bahtsul masail in language means lecture or lecture, an activity of speaking in public or giving speeches to<br>express his opinion or give an idea of something. The ability to speak in front of many people or commonly called<br>public speaking is part of a normal human life. For those who have a fear of speaking in public a panic will emerge.<br>With the method of muhadharah students dare to appear in front of the class to give lectures and develop their public<br>speaking skills especially in Arabic lesson. This research was conducted in November 2019 with the subjects of class X<br>MA students. The method used in a quantitative approach and the data processing uses tests and observations. The<br>result showed that the muhadharah method had a good and significant influence on the development of Arabic speaking<br>skills with the number of t test, which is t count greater than t table 2,20 &lt; 6,99 which states the null hypothesis is<br>rejected.<br>Kata kunci :Metode Bahtsul masail, Maharah Al-Kalam</p> Eman Saputra, Amrullah Khoirul Maarif Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/118 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 APPLICATION OF ILLUSTRATED WORD CARDS TO IMPROVE READING AND WRITING SKILLS 1ST GRADE STUDENTS OF SDN 2 KARANGSARI IN 2019 https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/108 <p>Abstrak<br>This class action research aims to improve reading and writing skills in students of class 1 B SD N 2<br>Karang sari through the picture word media. This type of research is classroom action research with the kemmis<br>spiral model and mc.taggart. The steps consist of planning, conducting observations and reflection, This<br>research was conducted using 2 cycles. Research subjects are students of class 1 B SDN 2 Karang Sari,<br>amounting to 21 students consisting of 8 male students and 13 female students with an average age of 6-7<br>years.The results of the study showed that by using the pictorial word card media the reading and writing skills<br>of students experienced a significant increase. Seen from the percentage at the pre cycle which is 43% (9<br>students), cycle 1 57% (12 students) cycle 2 76% (16 students) from pre cycle to cycle 2 increased by 7 students<br>or by 33.3%<br>Keywords : Classroom Action Research, Pictorial Word Card Media<br>Abstrak<br>Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan membaca dan menulis pada<br>siswa kelas 1 B SD N 2 Karang sari melalui media kartu kata bergambar. Jenis penelitian ini adalah penelitian<br>tindakan kelas dengan model kemmis spiral dan mc.taggart. Langkah-langkahnya terdiri dari perencanaan,<br>melakukan observasi dan refleksi, Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan 2 siklus. Subjek penelitian<br>adalah siswa kelas 1 B SDN 2 Karang Sari, berjumlah 21 siswa yang terdiri dari 8 siswa laki-laki dan 13 siswa<br>perempuan dengan usia rata-rata 6-7 tahun. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan media<br>kartu bergambar kata keterampilan membaca dan menulis siswa mengalami peningkatan yang signifikan.<br>Terlihat dari persentase pada siklus pra yaitu 43% (9 siswa), siklus 1 57% (12 siswa) siklus 2 76% (16 siswa)<br>dari pra siklus ke siklus 2 meningkat 7 siswa atau 33,3%<br>Kata kunci: Penelitian Tindakan Kelas, Media Kartu Kata Bergambar</p> Siti Romlah, Adhar Al Mursyid Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/108 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 Penerapan Metode Sorogan Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Kitab Kuning Di Kelas 3 Wustho Pondok Pesantren Madarijul ‘Ulum https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/116 <p>Abstrak<br>Metode sorogan adalah salah satu metode tradisional dalam pembelajaran kitab kuning yang masih<br>diterapkan sampai saat ini terutama di Pondok Pesantren. Metode sorogan dipandang sebagai metode yang<br>sangat efektif karena penerapan metode ini didasari dengan tujuan pokok yaitu meningkatkan kemampuan<br>membaca kitab kuning. Kultur Pondok Pesantren dalam metode sorogan ini lebih mengutamakan adanya ikatan<br>emosional yang kuat serta adanya pemantauan yang intensif antara guru dan santri. Penelitian ini dilakukan<br>pada bulan november 2019 dengan subyek peserta didik dikelas 3 wustho. Metode yang digunakan adalah<br>metode tes, observasi dan wawancara. Sedangkan untuk analisis data penulis menggunakan pendekatan<br>kualitatif. Berdasarkan analisis data dapat di ketahui bahwa metode sorogan adalah metode yang dapat<br>meningkatkan kemampuan membaca kitab kuning. Kesimpulan yang dapat diperoleh dari penelitian ini bahwa<br>metode sorogan adalah metode yang paling efektif.<br>Abstact<br>Sorogan method is one of the traditional methods in learning the yellow book which is still applied today,<br>especially in Islamic boarding schools. The sorogan method is seen as a very effective method because the<br>application of this method is based onthe main goal of improving the ability to read the yellow book. Islamic<br>boarding school culture in this method of sorogan prefers the existence of strong emotional ties and the<br>existence of intensive monitoring between teachers and students. This research was conducted in November<br>2019 with the subjects of student in class 3 wustho. The method used is the method of observation and<br>interview test. While for data analysis the authors used a qualitative approach. Based on data analysis, it can be<br>seen that the sorogan method is a method that can improve the ability to read the yellow book. The conclusion<br>that can be obtained from this research is that the sorogan method is the most effective</p> Amelia yunanda, Dedi Irawan Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/116 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 ANALYSIS OF EDUCATION PLANNING IN MI BAITUL TUGURATU SUOH WEST LAMPUNG https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/105 <p>Abstract<br>The education plan into a research study aims to make comparasisons of educational planning theories and<br>their implementation by MI Baitul Ulum Suoh. Data collection methods using interviews, observations, and<br>documentation related to educational planning MI Baitul Ulum Tuguratu Suoh West Lampung.<br>The research approach used is descriptive qualitative, while the data analysis uses SWOT analysis. The<br>results of the analysis show that the weakness of supervision in the implementation of education planning results<br>in the slowness of the program set, in addition to the frequent change in education planning as leadership<br>changes, causing each program to overlap, because the programs that run do not continue existing programs but<br>repeat of create new programs. Then it can be concluded that the educational planning of MI Baitul Ulum<br>Tuguratu Suoh West Lampung has not been effective and effecient and has not met standardization based on<br>theoretical study.<br>Keywords : SWOT<br>Abstrak<br>Rencana pendidikan menjadi kajian penelitian bertujuan untuk melakukan perbandingan terhadap teori<br>Perencanaan pendidikan dan inpelementasinya yang dilakukan oleh MI BAITUL ULUM Tuguratu Suoh<br>Lampung Barat. Metode pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi yang terkait<br>dengan perencanaan pendidikan MI BAITUL ULUM Tuguratu Suoh Lampung Barat.<br>Pendekatan penelitian yang digunakan adalah diskriptif kualitatif, sedangkan analisis datanya<br>menggunakan analisis SWOT. Hasil analisis menunjukkan bahwa lemahnya pengawasan dalam<br>penimplementasian perencanaan pendidikan mengakibatkan lambatnya program yang ditetapkan, selain itu<br>sering berubahnya perencanaan pendididikan seiring bergantinya kepemimpinan mengakibatkan setiap program<br>mengalami tumpang tindih, karena program yang dijalankan tidak melanjutkan program yang sudah ada namun<br>mengulang atau membuat program baru. Maka dapat disimpulkan bahwa perencanaan pendidikan MI BAITUL<br>ULUM Tuguratu Suoh Lampung Barat belum efektif dan efesien dan belum memenuhi standarisasi berdasarkan<br>landasan kajian teoritis.<br>Kata kunci ; Perencanaan pendidikan, SWOT</p> Siti Maesaroh, Muhammad Idris Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/105 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 IMPLEMENTASI MANAJEMEN PERPUSTAKAAN DI MTs NURUL HUDA CAMPANG WAY HANDAK TAHUN 2019 https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/114 <p>ABSTRAK<br>Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi manajemen perpustakaan,<br>menjelaskan kendala-kendala yang dihadapi serta mendiskripsikan solusi implementasi manajemen<br>perpustakaan di MTs Nurul Huda Campang Way Handak Tahun 2019. Jenis penelitian kualitatif<br>dengan desain penelitian studi kasus. Teknik pengumpulan data yang digunakan wawancara,<br>observasi, dan dokumentasi. Keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Teknik<br>analisis data menggunakan teknik analisis Miles dan Huberman meliputi reduksi data, menyajikan<br>data, dan menarik kesimpulan. Hasil pembahasan implementasi manajemen perpustakaan di MTs Nurul<br>Huda yang dilaksanakan sudah sesuai dengan fungsi manajemen meliputi perencanaan sudah terlaksana dengan<br>menetapkan visi, misi dan tujuan perpustakaan, pengorganisasian sesuai dengan aturan susunan organisasi<br>perpustakan, penganggaran belum memiliki anggaran yang pasti dan khusus, pelayanan menggunakan layanan<br>terbuka atau sirkulasi, pengelolaan meliputi kegiatan inventaris.<br>Kata Kunci : Implementasi, Manjemen Perpustakaan<br>IMPLEMENTATION OF LIBRARY MANAGEMENT IN MTs NURUL HUDA<br>CAMPANG WAY HANDAK YEAR 2019<br>Bima Ghafara, Ruly Nadian Sari<br>Manjaemen Pendidikan Islam<br>STIT Pringsewu Lampung<br>Addres: Jl Raya Wonokriyo Gadingrejo Pringsewu 35373, Telp. 0729-333091<br>Email: bimaghf22@gmail.com,rulynadiansari@gmail.com<br>ABSTRACT<br>This study aims to describe the implementation of library management, explain the constraints faced<br>and describe the implementation of library management solutions in MTs Nurul Huda Year 2019. Type of<br>qualitative research with case study research design. Data collection techniques used interviews, observation,<br>and documentation. The validity of data using source triangulation and technique. Data analysis techniques<br>using Miles and Huberman analysis techniques include data reduction, presenting data, and drawing<br>conclusions. The results of the discussion on the implementation of library management in MTs Nurul Huda<br>implemented in accordance with the management function including the planning has been done by 2<br>establishing the vision, mission and objectives of the library, organizing in accordance with the rules of the<br>library organization, budgeting has no definite and specific budget, or circulation, management includes<br>inventory activities.<br>Keyword: Implememtation, Library Manajement</p> Bima Ghafara, Ruly Nadian Sari Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/114 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 IMPLEMENTATION OF COOPERATIF LEARNING MODEL TYPE MAKE A MATCH TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES CLASS V PAI SUBJECTS AT SDN 3 TRITUNGGAL MULYO KECAMATAN ADILUWIHKABUPATEN PRINGSEWU https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/103 <p>Abstract<br>The Implementation of education is inseparable from various obstacles.These obstacles often occur in the<br>learning process. To overcome the learning process so that it does not experience stagnation, we need a<br>formulation that can anticipate this. One formulation that is intended as an effort to improve the learning process<br>is by appliying a learning model. From the models the researchers chose cooperative learning models Make A<br>Match to be used as research. This research was conducted so as to improve the learning outcomes of fifth grade<br>students at SD Negeri 3 Tritunggal Mulyo, through the Classroom Action Assessment approach (PTK). So that<br>from this study the average student learning outcomes are complete 76,7 precentage of completeness of student<br>learning outcomes in a classical way is 83%. Research assessment of student learning outcomes using the<br>cooperative learning model type Make A Match in 5th grade student at SD Negeri 3 Tritunggal Mulyo increased.<br>Key word: Make A Match, Learning Outcomes.<br>Abstrak<br>Pelaksanaan pendidikan tidak terlepas dari berbagai hambatan. Hambatan tersebut sering terjadi pada proses<br>pembelajaran. Untuk mengatasi proses pembelajaran agar tidak mengalami kejumudan maka diperlukan suatu<br>formulasi yang dapat mengantisipasi hal tersebut. Salah satu formulasi yang dimaksud sebagai upaya<br>meningkatkan proses pembelajran adalah dengan penerapan model pembelajaran. Dari model-model<br>pembelajaran yang ada peneliti memilih model pembelajaran kooperatif Make A Match untuk dijadikan<br>penelitian. Penelitian ini dilakukan sehingga meningkatkan hasil belajar siswakelas V (Lima) SD Negeri 3<br>Tritunggal Mulyo, melalui pendekatan Penilaian Tindakan Kelas (PTK). Sehingga didapatkan dari penelitian<br>ini rata-rata hasil belajar siswa yang tuntas adalah 76,7. Presentase ketuntasan hasil belajar siswa secara klasikal<br>adalah 83%. Penelitian penilaian hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Make a<br>Match pada peserta didik kelas 5 di SDN 3 Tritunggal Mulyo mengalami peningkatan.<br>Kata Kunci : Make A Match, Hasil Belajar</p> Rohidin, Salamun Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/103 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 UPAYA MENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN METODE PEMBELAJARAN COOPERATIVE LEARNING PADA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS VDI MI MATHLA’UL ANWAR KEBUMEN https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/112 <p>Abstrak<br>Dilihat dari perolehan hasil belajar yang belum memuaskan dalam proses belajar .Model pembelajaran<br>merupakan salah satu factor yang dapat mempengaruhi hasilbelajar siswa .sehingga tujuan dan penelitian ini<br>untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa melalui penerapan Metode Pembelajaran Cooperative<br>Learning.Penelitian ini dilaksanakan pada siswa Kelas V diMIS Mathla’ul Anwar Kebumen dengan Jumlah<br>sample sebesar 30 siswa. Tekhnik pengumpulan data yang di gunakan adalah lembar observasi guru dan siswa<br>,serta tes hasil belajar siswa Pada pelaksanaan tindakan SiklusI terjadi perubahan peningkatan hasil belajar<br>Kognitif setelah dilaksanakan tindakan pada siklus II. Maka dengan dilaksanakan penerapan metode cooperative<br>learning pada pembelajaran IPA di MIS Mathla’ul Anwar Kebumen terjadi peningkatan hasil belajar<br>psikomotor melaluipengamatan kerja sama siswa.Dan selain itu juga bahwa terjadi peningkatan secara<br>signifikan hasil belajar Afektif pada perilaku siswa . Hasil ketuntasan klasikal siklus I di peroleh 56% dan pada<br>siklus II ketuntasan klasikal afektif sisiwa 33,33% serta pada siklus III ketuntasan klasikal siswa psikomotor<br>berada indicator baik yaitu 100% berdasarkan indicator penelitian maka dapat di simpulkan bahwa dengan<br>penerapan metode cooperative learning dapat memotivasi dan meningkatkan hasil belajar kognitif,afektif<br>maupun psikomotor pada mata pelajaran IPA.<br>Kata Kunci: Meningkatkan hasil belajar siswa, Pembelajaran Cooperative Learning<br>Abstract<br>Judging from the acquisition of learning outcomes that have not been satisfactory in the learning process.<br>Learning models are one of the factors that can affect student learning outcomes. so the purpose and this<br>research is to find out the improvement of student learning outcomes through the application of Cooperative<br>Learning Learning Methods. This research was conducted on Class V students at MIS Mathla'ul Anwar<br>Kebumen with a total sample of 30 students. The data collection techniques used were teacher and student<br>observation sheets, as well as student learning outcomes tests. In the implementation of the CycleI action there<br>was a change in the increase in Cognitive learning outcomes after the action was carried out in cycle II. So by<br>implementing the application of cooperative learning methods in science learning in MIS Mathla'ul Anwar<br>Kebumen an increase in psychomotor learning outcomes through observing student cooperation. And besides<br>that also that there was a significant increase in Affective learning outcomes in student behavior. The result of<br>classical cycle completeness of cycle I was obtained 56% and in cycle II students 'affective classical<br>completeness was 33.33% and in cycle III psychomotor students' classical completeness was a good indicator<br>that is 100% based on research indicators it can be concluded that by applying cooperative learning methods<br>can motivate and improve cognitive, affective and psychomotor learning outcomes in science subjects.<br>Keywords: Improving student learning outcomes, Cooperative Learning</p> Abdullah Ma’sum, Aidil Adhar Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/112 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 MANAJEMEN PERPUSTAKAAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA DI MTS MATHLAUL ANWAR MARGODADI https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/101 <p>Abstract<br>The development of science and information technology that is accompanied by changes in the process as<br>aspects of social life requires the creation of people who love to read. The library as a public organization has a<br>strategic role to help support the intellectual life of the nation. This study, researchers used data collection<br>techniques such as observation, interviews, and documentation. Data analysis activities carried out in this<br>study, namely data reduction, data display, and conclusion drawing / verification using a credibility test that is,<br>triangulation (sources and techniques) and member check. the results of the study showed that in implementing<br>library management, the Library Planning, Library Organizing, Library Program Implementation and Library<br>Oversight should be better mastered in order to achieve goals effectively and efficiently.<br>Keywords: Management, Interest in Reading<br>Abstrak<br>Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi informasi yang disertai dengan perubahan proses sebagai<br>aspek kehidupan social menuntut terciptanya masyarakat yang gemar membaca. Perpustakaan sebagai<br>organisasi publik memiliki peranan strategis untuk turut mendukung mencerdaskan kehidupan bangsa.<br>Penelitian ini, peneliti menggunakan teknik pengumpulan data berupa observasi, wawancara, dan dokumentasi<br>yang di lakukan pada hari senin 18 november 2019. Aktivitas analisis data yang dilakukan dalam penelitian ini,<br>yaitu data reduction, data display, dan conclusion drawing/verification menggunakan uji kredibilitas yaitu,<br>triangulasi (sumber dan teknik) dan member check. hasil penelitian menunjukan bahwa dalam pelaksanaan<br>manajemen perpustakaan harus lebih menguasai Perencanaan Perpustakaan, Pengorganisasian Perpustakaan,<br>Pelaksanaan Program Perpustakaan dan Pengawasan Perpustakaan agar dapat mencapai tujuan secara efektif<br>dan efisien.<br>Kata Kunci : Manajemen, Minat Baca</p> Rifatul Kamal, Ulfa Umurohmi Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/101 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 THE APPLICATION OF SINGING METHOD IN INCREASING MASTERY OF MUFRODAT IN LEARNING ARABIC IN MADARIJUL ULUM BANDAR LAMPUNG https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/120 <p>Abstract<br>This study aims to improve the acquisition of Arabic vocabulary in tsanawiyah or intermediate<br>students with singing techniques, children of all ages basically enjoy listening, singing and<br>learning with songs. Therefore, music in general is an important part of the teaching and learning<br>process for middle students. The results showed that middle age children enjoyed learning Arabic<br>by singing and it was easier to remember the vocabulary taught by the teacher. Thus, it can be<br>concluded that singing techniques can improve Arabic vocabulary mastery for secondary students<br>at Mts Madarijul'Ulum Bandar Lampung.<br>Keywords: Singing technique, vocabulary mastery, Arabic<br>ABSTRAK<br>Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan perolehan kosa kata bahasa arab pada siswa<br>tsanawiyah atau menengah dengan teknik menyanyi,siswa-siswi dari segala usia pada dasarnya<br>senang mendengarkan,bernyanyi dan belajar dengan lagu. Oleh karena itu, musik pada umumnya<br>merupakan bagian penting dari proses belajar mengajar untuk siswa menengah. Hasil penelitian<br>menunjukan bahwa siswa menengah menikmati belajar bahasa arab dengan bernyanyi dan lebih<br>mudah untuk mengingat kosa kata yang di ajarkan oleh guru. Dengan demikian, dapat di<br>simpulkan bahwa teknik menyanyi dapat meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa arab untuk<br>siswa menengah di Mts Madarijul’Ulum Bandar Lampung.<br>Katakunci:Teknik Menyanyi,Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab</p> Ahmad Firdaus, Maya Aulia Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/120 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000 STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM PENGELOLAAN SARANA PRASARANA DI MAN 1 PRINGSEWU https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/109 <p>Abstrak<br>Pendidikan merupakan sebuah alat untuk mencerdaskan bangsa. Manusia membutuhkan pendidikan untuk<br>kehidupannya. Kepemimpinan kepala sekolah adalah cara atau usaha kepala sekolah dalam mempengaruhi,<br>mendorong, membimbing, mengarahkan, dan menggerakkan guru, staf, siswa, orang tua siswa, dan pihak lain<br>yang terkait, untuk bekerja/berperan serta guna mencapai tujuan yang telah ditetapkan. Sarana Prasarana Salah<br>satu komponen penting di sekolah yang dapat menunjang kelancaran proses belajar mengajar adalah sarana<br>prasarana. Manajemen sarana dan prasarana adalah manajemen sarana sekolah dan sarana bagi pembelajaran.<br>Manajemen sarana dan prasarana pendidikan bertugas mengatur dan menjaga sarana dan prasarana pendidikan<br>agar dapat memberikan kontribusi pada proses pendidikansecara optimal dan berarti. Kegiatan pengelolaan ini<br>meliputi kegiatan perencanaan, pengadaan, pengawasan, penyimpanan inventarisasi, dan penghapusan serta<br>penataan.<br>Kata Kunci : Kepemimpinan,Pengelolaan Sarana dan Prasarana<br>Abstract<br>Education is a tool to educate the nation. Humans need education for their lives. Principal's leadership is the<br>principal's way or effort in influencing, encouraging, guiding, directing, and moving the teacher, staff, students,<br>parents of students, and other related parties, to work / use and to find the goals that have been set. Infrastructure<br>Facilities One important component in schools that can support the teaching and learning process is smooth<br>infrastructure. Management of facilities and infrastructure is the management of school facilities and facilities<br>for learning. Management of educational facilities and infrastructure that is approved and approved by<br>educational facilities and infrastructure in order to give approval to the optimal and meaningful educational<br>process. This management activity includes planning, procurement, supervision, inventory storage, and storage<br>and arrangement activities.<br>Keywords: Management of Facilities and Infrastructure</p> Wiratmoko, Nurhadi Kusuma Copyright (c) 2020 Prosiding At Ta'dib STIT Pringsewu https://ejurnal-stitpringsewu.ac.id/index.php/prosiding/article/view/109 Sat, 12 Sep 2020 00:00:00 +0000