PENERAPAN METODE TUTOR SEBAYA PADA MATA PELAJARAN FIQIH UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR DI MI PEPOMNU SIDODADI Indonesia
Main Article Content
Abstract
Abstract
The purpose of this study was to determine the process of applying peer tutoring methods to increase the interest in fiqh learning in class VI students at MI PepomnuSidodadi Academic Year 2018 / 2019. This study is a qualitative type of research that researches data sourced from observation, interviews, documentation, and questions qualitatively and evaluation of the final test results in quantitative learning.
The results showed that by applying the method of peer tutoring on learning jurisprudence class VI MI Pepomnu 2018/2019 school year, it could increase the interest and learning outcomes of class VI students at MI PepomnuSidodadi. The results of the prior application of the peer research method were the number of students who completed 8 students (66.7%) out of 23 students with an average score of (34,7). After the researcher applied the peer tutoring method, the number of students was obtained by 21 students (91,3%) with an average score of 80.4.
Keywords: peer tutoring methods, interest in learning, learning outcomes
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui proses penerapan metode tutor sebaya untuk meningkatkan minat belajar fiqihpada siswa kelas VI di MI Pepomnu Sidodadi Tahun Pelajaran 2018 / 2019.Penelitian ini merupakan penelitian jenis kualitatif yang penelitian data bersumber dari observasi, wawancara, dokumentasi,dan soal secara kualitatif dan evaluasi hasil tes akhir dalam pembelajaran secara kuantitatif.
Hasil penelitian menunjukan bahwa dengan penerapan metode tutor sebaya pada pembelajaran fiqihdi kelas VI MI Pepomnu tahun ajaran 2018 / 2019, dapat meningkatkan minat dan hasil belajar siswa kelas VI di MI Pepomnu Sidodadi. Hasil dari sebelum penerapan metode tutor sebaya penelitian jumlah siswa yang tuntas 8 siswa ( 34,7 %) dari 15 siswa dengan rata-rata nilai 74,7. Setelah peneliti menerapkan metode tutor sebaya di peroleh jumlah siswa yang tuntas 21 siswa ( 91,3 % ) dengan rata-rata nilai 80,4.
Kata Kunci : metode tutor sebaya, minat belajar, hasil belajar