IMPLEMENTASI MANAJEMEN KESISWAAN DI MA AL-FALAH GUNUNG KASIH KECAMATAN PUGUNG KABUPATEN TANGGAMUS indonesia

Main Article Content

Muhammad Fajri RS
Muhtarom Muhtarom

Abstract

Abstract
This study aims to find out the process of implementation of new admissions, implementation of learning
progress data, guidance and supervision of student discipline and monitoring in Madrasah Aliyah Al-Falah
Gunung Kasih.
This research is a qualitative research. The methods used are observation, interview and documentation.
Data analysis phase is data reduction, data display and conclusion and verification (Conclusion and
verification).
Implementation of student management at Madrasah Aliya AL Falah Gunung Kasih already follow the
concepts of student management, this can be seen directly in the implementation of new student acceptance,
data collection of student learning progress, guidance and coaching student discipline and monitoring has been
applied by component of madrasa. There are factors hindering the implementation of student management,
among others: (a) Student management is not maximal, human resources, especially administrative staff of
student management, (b) no clear command from the head of madrasah (c) Less absorbing and listening to
community reports) Monitoring is only done by the principal assisted by headmaster and guidance teacher
counseling while the community is not involved.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pelaksanaan penerimaan siswa baru, pelaksanaan
Pendataan kemajuan belajar, pengelolaan bimbingan dan pembinaan disiplin siswa serta pelaksanaan monitoring
di Madrasah Aliyah Al-Falah Gunung Kasih.
Penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Metode yang digunakan observasi, wawancara dan
dokumentasi. Tahap analisis datanya adalah reduksi data, display data serta penarikan kesimpulan dan verifikasi
(Conclusion and verification).
Pelaksanaan manajemen kesiswaan di Madrasah Aliya AL Falah Gunung Kasih sudah mengikuti konsepkonsep manajemen kesiswaan, hal ini bisa dilihat langsung dalam pelaksanaan dari penerimaan siswa baru,
pendataan kemajuan belajar siswa, bimbingan dan pembinaan disiplin siswa serta monitoring sudah diterapkan
oleh komponen madrasah. Terdapat faktor penghambat pelaksanaan manajemen kesiswaan antara lain : (a)
Pengelolaan kesiswaan kurang maksimal, sumber daya manusia khususnya tenaga administrasi pelaksana
manajemen kesiswaan, (b) tidak ada komando yang jelas dari kepala madrasah (c) Kurang menyerap dan
mendengarkan laporan masyarakat, (d) Monitoring hanya dilakukan oleh kepala sekolah dibantu wakil kepala
dan guru BK sedangkan masyarakat tidak dilibatkan.
Kata kunci : Manajemen, Kesiswaan

Article Details

How to Cite
Muhammad Fajri RS, & Muhtarom, M. (2020). IMPLEMENTASI MANAJEMEN KESISWAAN DI MA AL-FALAH GUNUNG KASIH KECAMATAN PUGUNG KABUPATEN TANGGAMUS: indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 2(2), 54–62. https://doi.org/10.54892/jmpialidarah.v2i2.9
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)