OPTIMIZATION OF EDUCATION AND ADMINISTRATION WELFARE MANAGEMENT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Main Article Content

Lailia Hanif Umami
Syamsul Huda Rohmadi

Abstract

Abstract


The purpose of this research is to describe the low level of educational management welfare in educational institutions in Indonesia and to propose solutions for improving it. This study employs a qualitative approach using the literature review method. Data collection is conducted through documentation techniques. The results of this study indicate: (1) the low welfare level of educational management in educational institutions in Indonesia, and (2) proposed solutions to enhance the welfare of educational management in these institutions. It is hoped that the findings of this research can serve as a reference for the government in addressing the issue of low educational management welfare in Indonesia.


 


Abstrak


Tujuan dilaksanakannya penelitian ini untuk mendeskripsikan rendahnya kesejahteraan manajemen pendidikan dalam satuan pendidikan di Indonesia dan memaparkan solusi guna meningkatkan kesejahteraan manajemen pendidikan dalam satuan di Indonesia. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan metode literatur rivew. Teknik pengumpulan data yang diterapkan adalah teknik dokumentasi. Hasil pelitian ini yaitu (1) menunjukkan rendahnya kesejahteraan manajemen pendidikan dalam satuan pendidikan di Indonesia dan (2) solusi meningkatkan kesejahteraan manajemen pendidikan dalam satuan pendidikan di Indonesia. Diharapkan dengan hasil penelitian ini dapat menjadi solusi pemerintah dalam menanggulangi rendahnya kesejahteraan manajemen pendidikan di Indonesia.

Article Details

How to Cite
Lailia Hanif Umami, & Rohmadi, S. H. . (2025). OPTIMIZATION OF EDUCATION AND ADMINISTRATION WELFARE MANAGEMENT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS . Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 10(01), 9–15. https://doi.org/10.54892/jmpialidarah.v10i01.496
Section
Articles

References

Arrozi, F. (2024). Kesejahteraan Guru di Indonesia: Tantangan dan Solusi.

Bank, W. (2020). Menciptakan Sistem Pendidikan Abad ke-21: Tiga Laporan Baru Mengatasi Kemiskinan dan Ketimpangan Pembelajaran di Indonesia.

CIS. (2023). Universities share latest examples of student well-being initiatives. Council of International Schools.

Dukalang, A. (2022). Pengaruh Lingkungan Fisik dan Lingkungan Sosial Terhadap Kinerja Guru Madrasah Aliyah Negeri 2 Kabupaten Gorontalo. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 08(3), 1–23.

Eti, Sudirman, W. F. R., & Mairiza, D. (2022). Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri 2 Kepenuhan. Sharing: Journal of Islamic Economics, Management and Business, 1(1), 59–72.

Karmila, R., & Rohmah, M. (2024). Dampak Penghargaan dan Pengakuan terhadap Motivasi Berprestasi dan Profesionalisme Guru Bahasa Indonesia. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 121–131.

Kebudayaan, K. P. dan. (2020). Data Alokasi Anggaran Pendidikan.

Kurniawan, Z. F., Saputra, D. D., & Saputra, W. (2024). Mengintip Sistem Pendidikan di Negara Termaju di Dunia. Journal of Information Systems and Management, 03(02), 23–26.

Leonardi, F. N., & Astuti, N. W. (2023). Hubungan Stres Kerja dengan Kesejahteraan Psikologis Guru. Provitae: Jurnal Psikologi Pendidikan, 16(2), 26–37.

Masyhud, S. (2015). Manajemen Profesi Kependidikan. Yogyakarta: Kurnia kalam Semesta.

Panji, A. L., Muadin, A., Sudadi, & Salehudin. (2023). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru SD Negeri 009 Penajam. Journal on Education, 06(01), 10369–10382.

Pratama, H., Afif, M. A., & Gusmaneli. (2024). Problematika Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(3), 110–127.

Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2009). Perilaku Organisasi. Jakarta: Salemba Empat.

Sudiana, D., & Muslihin, Y. (2024). Upaya Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Kesejahteraan Guru Honorer Melalui Kegiatan Pemberdayaan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 24(2), 191–202.

Sukamtono, Ranihusna, D., & Widyastuti, R. (2022). Perubahan Jabatan: Dampaknya pada Kinerja dan Kesejahteraan. JBMI (Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Informatika), 18(3), 197–216.

Yudi, Abdul, M. F., Bekti, H., & Sugandi, Y. S. (2020). Manajemen Pendidikan di Negara Cina. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 17(02), 51–60.