THE CHARACTER EDUCATION BASED ON THE LOCAL WISDOM OF PIIL PESENGGIRI LAMPUNG
Main Article Content
Abstract
Abstract
This study explores the integration of Lampung's local wisdom, Piil Pesenggiri, into character education for students in madrasahs, aiming to understand how these cultural values contribute to developing education that meets contemporary challenges. It underscores the necessity of strengthening individual character and preserving local wisdom, enhancing both cultural identity and societal cohesion. By examining Piil Pesenggiri's principles—emphasizing dignity, self-reliance, religious values, communal support, and tolerance—the research seeks to offer significant contributions to character education and cultural preservation amidst modernization and globalization.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Akhwan, M. (2014). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya Dalam Pembelajaran di Sekolah/Madrasah. El-Tarbawi, 7(1), 61–67. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol7.iss1.art6
Anggoroi, B. D. (2023). Harmoni Persatuan dalam Filsafat Piil Pesenggiri Masyarakat Lampung. SOSIETAS, 12(2), 157–168. https://doi.org/10.17509/sosietas.v12i2.58681
Daryanto, S. D. (2013). Implementasi Karakter di Sekolah. Yogyakarta Gava Media.
Fajarini, U. (2014). Peranan Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 1(2), 123–130. https://doi.org/10.15408/sd.v1i2.1225
Fakhrurozi, J., & Puspita, D. (2021). Konsep Piil Pesenggiri Dalam Sastra Lisan Wawancan Lampung Saibatin. JURNAL PESONA, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.52657/jp.v7i1.1376
Felta, F. (2021). Pendidikan Karakter di Era Milenial [Preprint]. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/hwq2r
Fernanda, F. E., & Samsuri, S. (2020). Mempertahankan Piil Pesenggiri Sebagai Identitas Budaya Suku Lampung. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 22(2), 168. https://doi.org/10.25077/jantro.v22.n2.p168-177.2020
Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. JURNAL SATWIKA, 3(2), 155. https://doi.org/10.22219/SATWIKA.Vol3.No2.155-164
Kusnadi. (2022). Merdeka Belajar Untuk Menumbuhkan Kearifan lokal: Suatu Proses Pembelajaran Memperkuat Pilar Pendidikan. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru XIV Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan – Universitas Terbuka UTCC, Tangerang Selatan, Vol. 14, No. 1, hlmn. 63-76.
Minandar, C. A. (2019). Aktualisasi Piil Pesenggiri Sebagai Falsafah Hidup Mahasiswa Lampung Di Tanah Rantau. SOSIETAS, 8(2). https://doi.org/10.17509/sosietas.v8i2.14594
Rabbani, D., & Najicha, F. (2023). Pengaruh Perkembangan Teknologi terhadap Kehidupan dan Interaksi Sosial Masyarakat Indonesia.
Rispantyo, A. T., Sugiaryo &. (2019). Imlementasi Pendidikan Karakter Dalam Pendidikan Karakter Pada Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Inovasi Pengembangan Di Era Media Digital Dan Revolusi Industri 4.0. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1). https://doi.org/10.33061/jgz.v7i1.3059
Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1). https://doi.org/10.21831/jpk.v1i1.1316
Syukron, B., & Rusmadi, R. (2018). Piil Pesenggiri as Peace Culture: A Local Wisdom Based Resolution of Land Conflicts In Mesuji, Lampung. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 26(1), 95. https://doi.org/10.21580/ws.26.1.2103
Thulfitrah B, N., & Awaliyah Putri B, N. (2021). Mengapa Taksonomi Bloom Perlu direvisi? (Telaah Perspektif Pendidikan Agama Islam). Andragogi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 3(2), 36–54. https://doi.org/10.33474/ja.v3i2.14021
U Umurohmi. (2023). Konsep Pembelajaran Diferensiasi Berbasi Kearifan Lokal: Sebuah Kajian Literatur Dengan Konteks Madrasah Di Lampung. Ar-Rihlah: Jurnal Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam, Vol. 8 No.2. 2023.
Wulandari, A. I. (2022). Peran Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter [Preprint]. Thesis Commons. https://doi.org/10.31237/osf.io/4x6cw