KIAI'S STRATEGY IN SUCCESSING SHOROF SCIENCE LEARNING IN PONDOK PESANTRENMADARIJUL’ULUM BANDAR LAMPUNG Indonesia

Main Article Content

Sajidin
Maya Aulia

Abstract

Abstract
In studying the yellow book there is at least a grammar science that must be learned by a student, the science of
Shorof. In studying the science of shorof there are many terms that seem difficult to understand. To encourage
shorof learning, of course the existence of the kiai in determining his learning strategy is very important so that
the assumption of shorof learning that seems difficult can be easy. This study aims to determine the strategy of
the kiai in encouraging shorof learning in Islamic Boarding School Madarijul 'Bandar Lampung. The method
used in this study uses a descriptive qualitative research approach. Data collection techniques using interviews,
observation and documentation using purposive sampling in determining research subjects. Data analysis and
checking data validity. In testing the validity of the data obtained, researchers used a triangulation technique.
This study concludes that the kiai in the success of shorof learning use strategies, namely the learning method.
The methods that are often used are the Wetonan method, sorogan and memorization (memorization) The
Sorogan Method, the mudzakarah method, the halaqoh method as a traditional method and the peer tutorial
method as a modern method. The shorof science learning strategy is a new breakthrough because this strategy
is systematically designed so that it is easily understood, digested, and understood by students.
Keywords: The kiai's strategy in encouraging shorof learning.
Abstrak
Dalam mempelajari kitab kuning setidaknya ada ilmu tata bahasa yang harus dipelajari oleh seorang siswa, yaitu
ilmu Shorof. Dalam mempelajari ilmu shorof ada banyak istilah yang sepertinya sulit dipahami. Untuk
mendorong pembelajaran shorof, tentu saja keberadaan kiai dalam menentukan strategi pembelajarannya sangat
penting sehingga anggapan belajar shorof yang tampaknya sulit bisa menjadi mudah. Penelitian ini bertujuan
untuk mengetahui strategi kiai dalam mendorong pembelajaran shorof di Pondok Pesantren Madarijul’Ulum
Bandar Lampung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif
deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi menggunakan
purposive sampling dalam menentukan subyek penelitian. Analisis data dan pengecekan validitas data. Dalam
menguji validitas data yang diperoleh, peneliti menggunakan teknik triangulasi. Penelitian ini menyimpulkan
bahwa kiai dalam keberhasilan pembelajaran shorof menggunakan strategi, yaitu metode pembelajaran. Metode
yang sering digunakan adalah metode Wetonan, sorogan dan menghafal (hafalan) Metode Sorogan ,metode
mudzakarah, metode halaqoh sebagai metode tradisional dan metode tutorial sebaya sebagai metode modern.
Strategi pembelajaran ilmu shorof merupakan terobosan baru karena strategi ini dirangang secara sistematis
sehingga mudah dipahami, dicerna, dan dipahami oleh siswa.
Kata Kunci : Strategi kiai dalam mensuksekan pembelajaran ilmu shorof.

Article Details

Section
Articles