IMPLEMENTATION OF COOPERATIF LEARNING MODEL TYPE MAKE A MATCH TO IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES CLASS V PAI SUBJECTS AT SDN 3 TRITUNGGAL MULYO KECAMATAN ADILUWIHKABUPATEN PRINGSEWU Indonesia

Main Article Content

Rohidin
Salamun

Abstract

Abstract
The Implementation of education is inseparable from various obstacles.These obstacles often occur in the
learning process. To overcome the learning process so that it does not experience stagnation, we need a
formulation that can anticipate this. One formulation that is intended as an effort to improve the learning process
is by appliying a learning model. From the models the researchers chose cooperative learning models Make A
Match to be used as research. This research was conducted so as to improve the learning outcomes of fifth grade
students at SD Negeri 3 Tritunggal Mulyo, through the Classroom Action Assessment approach (PTK). So that
from this study the average student learning outcomes are complete 76,7 precentage of completeness of student
learning outcomes in a classical way is 83%. Research assessment of student learning outcomes using the
cooperative learning model type Make A Match in 5th grade student at SD Negeri 3 Tritunggal Mulyo increased.
Key word: Make A Match, Learning Outcomes.
Abstrak
Pelaksanaan pendidikan tidak terlepas dari berbagai hambatan. Hambatan tersebut sering terjadi pada proses
pembelajaran. Untuk mengatasi proses pembelajaran agar tidak mengalami kejumudan maka diperlukan suatu
formulasi yang dapat mengantisipasi hal tersebut. Salah satu formulasi yang dimaksud sebagai upaya
meningkatkan proses pembelajran adalah dengan penerapan model pembelajaran. Dari model-model
pembelajaran yang ada peneliti memilih model pembelajaran kooperatif Make A Match untuk dijadikan
penelitian. Penelitian ini dilakukan sehingga meningkatkan hasil belajar siswakelas V (Lima) SD Negeri 3
Tritunggal Mulyo, melalui pendekatan Penilaian Tindakan Kelas (PTK). Sehingga didapatkan dari penelitian
ini rata-rata hasil belajar siswa yang tuntas adalah 76,7. Presentase ketuntasan hasil belajar siswa secara klasikal
adalah 83%. Penelitian penilaian hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Make a
Match pada peserta didik kelas 5 di SDN 3 Tritunggal Mulyo mengalami peningkatan.
Kata Kunci : Make A Match, Hasil Belajar

Article Details

Section
Articles